
34

THE HISTORY BEHIND

A MISTAKE

David Miller

n October 19 1988 Douglas Hurd issued a notice, under section29 (3) of the Broadcasting Act 1981 and Clause 13(4) of the BBC
Licence and Agreement, restricting interviews with eleven Irish

organisations. His action was widely reported as an unprecedented
restriction in peace time. In one sense - the breadth of the directive in

excising a whole swathe of elected opinion - it is. But the power of the
Home Secretary to require the broadcasters in writing ’to refrain at any
specified time or at all times from sending any matter or matters of any
class’, had been used on five previous occasions.
The Postmaster General issued two notices on November 15 1926.

The first forbid ’any broadcast matter expressing the opinion of the
Corporation on current affairs or on matters of public policy.’ (BBC
Handbook 1956, p 12) It is now clause 13(7) of the Licence and

Agreement. The second notice directed the BBC to refrain from

broadcasting on matters of political, industrial or religious controversy.
The next two notices were introduced on July 27 1955 by the then
Postmaster General, Charles Hill, the late Lord Hill. The ’Fourteen
Day Rule’ was a restriction which prevented the discussion of any
matter likely to be debated in Parliament in the succeeding fortnight.
The rule which the BBC had ’imposed upon itself (BBC Handbook 1966,
p 143) since 1944, was given the force of law after the BBC announced
that it would no longer abide by it. The second directive prohibited the
broadcast of party political broadcasts on behalf of any political party
other than those arranged with the main political parties. This came into
effect after it was proposed that Plaid Cymru and the Scottish National
Party should be allowed broadcasts on the Welsh and Scottish Home
Service. It was withdrawn in 1965 after the main parties agreed to allow
broadcasts.

Tony Benn introduced the fifth directive, banning subliminal

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


35

broadcasts on the BBC, in 1964 when he was Postmaster General. It

prohibited the sending of any matter:
Which includes any technical device which by using images of very brief
duration or by any other means, exploits the possibility of conveying a
message to, or otherwise influencing the minds of, members of an audience
without their being aware, or fully aware of what has been done.
A similar provision was included in the Television Act 1964.

Self restraint
The history of the relations between the Broadcasters and the State is
one of government pressure and ’voluntary self restraint’ by the
broadcasters. An early example was the General Strike, during which
there was pressure for the government to take over the BBC. In the event

they decided not to. But as Lord Reith, the first Director-General of the
BBC, recorded in his diary: ’The Cabinet decision is really a negative
one. They want to be able to say that they did not commandeer us, but
they know that they can trust us not to be really impartial.’ (Stuart, 1975
p 96) When the second directive of 1927 was withdrawn in 1928 the
BBC itself decided ’to continue to exclude the discussion of certain

subjects so as not to offend religious or moral susceptibilities’. (BBC
Handbook 1956, p 16).

In the Second World War the BBC saw itself as having a central role
in fighting the enemy and was subject to strict control of all news
bulletins by the Ministry of Information, although the BBC was not
simply the mouthpiece of the government. During the Suez crisis in
1956 the BBC came under very heavy government pressure. Prime
Minister Eden regarded Suez as a war situation and expected internal
criticisms of the government to be suppressed. When the BBC gave the
opposition the right to reply to ministerial broadcasts and refused to
excise critical comments from its overseas bulletins, the government
made threats of financial cuts and planted a Foreign Office Liason
Officer in Bush House to vet the external services2. The BBC managed
to resist government pressure partly because Suez was not a national
emergency but also because there was a deep division in the press and
and in politics. A division which, we now know, stretched to the cabinet
itself (The Times l.1.87). In August of 1956, over two months before the
crisis came to a head the BBC had already come under pressure from
Eden who objected to an Egyptian Major being interviewed. The BBC
rejected his complaints and following this Eden’s Press Adviser, William
Clark, wrote to the Prime Minister advising on the powers that could be
used against the BBC. Clark noted that every dispute with the BBC has
’been settled by persuasion so far’ (Guardian 2.1.87).

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


36

Again, the credibility of British broadcasting and of the BBC in
particular was a key reason for the reluctance of the government to take
over the BBC. This thinking was shared by the broadcasters. In the
aftermath of Suez, Charles Hill, as PMG, argued this point with the
cabinet:

In my view, the gain to Britain from the BBC’s high reputation is immense,
far outweighing any confusion which may occur through failure to

understand its relationship to government. The independence which the
corporation has should always be kept inviolate. Once this issue was decided
little more was beard of the agitation to destroy or to reduce the BBC’s
independence. (Hill, 1964, p188).

Informal chats
Interestingly, two years later the issue of controlling the BBC’s coverage
came up again. This time it was the crisis in Cyprus and the proposed
visit of Archbishop Makarios to London which prompted the Foreign
Secretary, Selwyn Lloyd, to write to the BBC expressing his concern.
Charles Hill, who by now was the Chancellor of the Duchy of
Lancaster, then went to visit Harman Grisewood, Chief Assistant to the
Director General, for what he called ’one of our informal chats.’ (Quoted
in the Irish Times 2/3.1.89) Grisewood resisted the attempt to keep
Makarios off the air, but nevertheless Hill:

was left with the impression that if they did put Makarios on, they would
make it the occasion for severe hostile questioning of the gentleman.
(Quoted in the Irish Times 2/3.1.89).
Hill then wrote to Macmillan that ’there is no power to prevent such

an appearance either on the BBC, or ITA’. (Irish Times 2/3.1.89). It is
curious that Hill should give this advice, since only three years
previously, as Postmaster General, he had issued two directives to the
broadcasters prohibiting certain ’matters’ from being broadcast. A
number of possible explanations come to mind. He may simply have
forgotten that the Postmaster General had the power, or he may have
deceived Macmillan in order to smooth a ’voluntary’ agreement with the
BBC. A more interesting possibility is that the government interpret-
ation of the PMG’s power to limit ’matters of any particular class’ did not
include banning individuals from being interviewed. This is in contrast
to the interpretation contained in Douglas Hurd’s directive of October
1988. Of course, there have been many armed conflicts and other
incidents in British history, in the last seventy years, with the potential
to become controversies. A key reason that some don’t, is that

techniques of censorship, news-management and ’voluntary responsibi-
lity’ have worked. One example is the coverage of the civil war in Oman

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


37

between 1965 and 1975. Fred Halliday records that ’For the first five
years of the war, as the conflict gathered force, up to the 1970 coup, not
a single on-the-spot report was filed by any reporter from the British
side.’ (1987, p 186) The result of this was that very little information
about British involvement in Oman was available in Britain. Information
like the presence, in a combat role, of 200 SAS men and 2000 British
personnel. But even when there was coverage of Oman it was difficult
for some journalists to paint a full picture. Halliday notes that:

For some years prior to the outbreak of the... war, the BBC bad used,
for its overseas transmissions, a relay station on the Omani island of Masira.
While nothing was, it seems, written down, it was well ’understood’ by the
BBC that one of the conditions for continued use of the facility was that it
did not publish broadcast material unwelcome to the Sultan of Oman.
(1987, p196).
The lack of coverage of conflicts like Oman was paralleled in the case

of Northern Ireland’. Rex Cathcart, the historian of the BBC in
Northern Ireland notes that:

Until 1951 the BBC (in Northern Ireland) sought to portray a society
without division: the very mention of Partition’ was precluded. (Fortnight
November 1988)
It wasn’t until the Civil Rights Association took to the streets in 1968

that Northern Ireland began to feature on our TV screens. In 1971,
Lord Hill, by then Chair of the BBC, wrote to the Home Secretary
defining the relationship between broadcaster and state. ’In terms which
accorded with the state’s definition of the situation’, (Schlesinger, 1987,
p212) he agreed that ’as between the British Army and the gunmen the
BBC is not and cannot be impartial’. (Schlesinger, 1987, p212.) During
the Falklands episode the broadcasters again found it difficult to admit
critical or oppositional views to news programmes and they were
attacked for being ’traitorous’ when they did. In Suez the BBC had
managed to resist government pressure but during the Falklands it is
clear that much news was shaped to support government policy.

BBC reporting
After the Panorama programme, which included criticisms of govern-
ment policy, was branded a subversive and odious travesty’, the BBC’s
top executives discussed dispensations from the normal criteria of
’balance’ and ’impartiality’. In the confidential News and Current
Affairs (NCA) meeting, broadcasters were cautioned:

It was vital that BBC reporting was sensitive to the emotional sensibilities
of the public. The truth bad been told well so far, especially by those on the
ground, but there bad been some mistakes - the BBC was not infallible. The

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


38

Director General advised that, with the public’s nerve endings raw, the best
yardstick to use would be the likely general susceptibility. (Glasgow
University Media Group, 1985, p]4).
When Douglas Hurd announced the British ban he acknowledged that

’These restrictions follow very closely the lines of similar provisions
which have been operating in the Republic of Ireland for some years’
(Hansard 19.10.88 col 893) and to a large extent the wording of the notice
’is drawn from the Irish wording’. (col 901) The power to restrict

broadcasting in the South of Ireland is vested in the Minister for Posts
and Telegraphs under Section 31 of the Broadcasting Authority Act
1960. Ironically the wording of this power is based on the BBC Licence
and Agreement. It states that ’The Minister may direct the Authority in
writing to refrain from broadcasting any particular matter or mattter of
any particular class, and the Authority shall comply with the direction.’
Historically government intervention in Radio Telefis Eireann (RTE)
has been more direct and overt than in Britain. In Britain the BBC’s

reputation for ’independence’ has been acknowledged as of crucial

importance by both the broadcasters and successive governments. RTE
does not have the same reputation either internally or internationally and
governments have been less concerned about being seen to control and
constrain broadcasting output. In the late sixties, for example, RTE
proposed to send a news teams to Vietnam to cover the war and to Biafra
to cover the crisis there. In both cases the journalists were stopped from
reaching their destinations after representations by the government
brought about the intervention of the RTE Authority.
On October 1 1971 the then Minister for Posts and Telegraphs, Gerry

Collins, issued the first order under Section 31, directing RTE to:

refrain from broadcasting any matter that could be calculated to promote the
aims or activities of any organisation which is engaged in, promoted,
encouraged or advocated the attainment of any political objective by violent
means.

In November 1971 when the government deemed the directive to have
been broken they dismissed the entire RTE Authority and the journalist
involved was given a jail sentence. Five years later, Conor Cruise
O’Brien, Minister for Posts and Telegraphs, amended the Broadcasting
Authority Act to read:

Where the minister is of the opinion that the broadcasting of a particular
matter or of any matter of a particular class would be likely to promote, or
incite to, crime or would tend to undermine the authority of the state, he
may by order direct the Authority to refrain from broadcasting the matter.
When this amendment was passed O’Brien issued a notice which

specified that RTE was to refrain from broadcasting ’An interview or a
report of an interview, with a spokesman’ of specified organisations - the

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


39

IRA, Sinn Fein, the UDA, the INLA and ’any organisation banned
under the Emergency Provisions Act (Northern Ireland).’ In 1982 a
further two clauses were added to the order prohibiting Sinn Fein from
being allocated Party Political Broadcasts. The British Home Office
notice prohibits the broadcasting of:

any words spoken, whether in the course of an interview or discussion or
otherwise, by a person who appears or is heard on the programme in which
the matter is broadcast wbere -

(a) the person speaking the words represents or purports to represent an
organisation specified in paragraph 2 below, or (b) the words support or
solicit or invite support for such an organisation.

The British ban
Section 31 is stricter than the British legislation in a number of ways. It
not only bans the broadcast of interviews but also reports of interviews
with listed organisations. It prohibits Party Political Broadcasts and
election coverage as well. The British ban allows exemptions for Party
Political Broadcasts. The Broadcasting ban also allows for transmission
of actuality from inside the Houses of Parliament, but not from the
European Parliament. Section 31 allows neither of these. One interest-
ing anomaly is that while the British legislation applies to historical
footage the Irish ban does not. In practice Section 31 is interpreted over
cautiously by the broadcasters. Whilst the order speaks of ’spokesmen’
or ’representatives’, RTE actually bans people who are simply members
of Sinn Fein. One celebrated example of this occured on a radio phone-
in programme, about a book on wild flowers, in October 1987. One
caller said ’I wanted to ask about mushrooms ... (but) I just
remembered that I am a member of Sinn Fein and because of Section 31 1
I wouldn’t be allowed’. The presenter confirmed this and terminated the
conversation.

British broadcasters have also been cautious in their interpretation of
the ban. A series of guidelines were issued by BBC, ITN and C4 (at least
nine by my calculations) and working practices fell into shape on a case
by case basis. Lord Donaldson, the Master of the Rolls, has argued that
’If broadcasters took enough trouble they could ’totally defeat’ the ban’.
(Independent 22.11.89) But it is clear that this has not been the
broadcasters’ main concern. The broadcasters approached the Home
Office for clarification of the notice. The Home Office indicated that ’A
member of an organisation cannot be held to represent that organisation
in all his daily activities.’ This allowed journalists to broadcast the sound
of an interview with a Sinn Fein representative in their capacity as a
council or committee chairperson. The BBC did this for the first time on
February 16 1988 when they interviewed Gerry Adams about jobs in

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


40

West Belfast4. Thirty seconds of sound on film was broadcast in
Northern Ireland, with Adams speaking as MP for West Belfast rather
than Sinn Fein MP for West Belfast. The Home Office showed it was

keeping an eye on things when it phoned the BBC in London for an
explanation.
News bulletins from South Africa have regularly been prefaced by

blanket warnings that, for example, ’This report ... has been prepared
under reporting restictions imposed by the South African government’
(BBC 1 1300 30.8.89) but health warnings on Ireland have only been
used when Sinn Fein have been interviewed and they have been woven
into the text of reports at the point that an interview occurs. Indeed the
confidential minutes of the BBC’s fortnightly Editorial Policy Meeting
(EPM), which we have obtained, show that senior BBC executives have
explicitly eschewed a blanket warning because ’it could sound propa-
gandist’ (EPM Minutes 15.11.88). The same concern surfaced after BBC
Northern Ireland subtitled an interview with Danny Morrison (Inside
Ulster 24.1.89). The BBC decided that subtitles would no longer be used
on the local news because, in the words of one senior executive ’It looked
so dramatic. It looked like we were seeking to make a point.’ This
decision was endorsed at the Editorial Policy Meeting and the Controller
Editorial Policy, John Wilson, indicated his preference for it to be
extended to network news. But the BBC have not been alone in being
cautious. The IBA banned a song by the Pogues which simply
proclaimed the innocence of the Birmingham Six and the Guildford
Four. They argued that this contention might ’support, or solicit, or
invite support’ for a listed organisation. Ironically, since the Guildford
Four have now been released, and the courts have accepted that their
convictions were ’unsafe’, the IBA is placed in the position of effectively
arguing that the British courts and the Home Secretary are also

’supporting, soliciting or inviting support’ for a listed organisation. One
senior BBC executive has commented that the IBA ruling was ’a bloody
bad decision’.

Legal advice
The caution of the broadcasters has also meant that they did not raise
actions in the courts or apply for a judicial review. Their stated reasons
are that their legal advice indicated that they would not win and that
they could not waste licence payers/public money in a losing battle.
They also argue that a failed case would consolidate the Ban. But there
are indications that not all the advice given to the broadcasters was
uniformly pessimistic. According to Channel Four their advice was less
pessimistic than that of the IBA and gave them a better chance of
winning at the European Court. Lord Bonham Carter, former BBC
governor, has reportedly been advised by at least two counsel that the

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


41

case has a ’high chance of success in the European Court’ (Guardian
20.11.89). But even then there are indications that for some broadcasters
the legal advice was not the only criterion of whether to proceed. At
Channel Four and the IBA other policy and political matters were taken
into account. According to one senior IBA source, part of the reason that
they did not proceed was because it was not the place of a statutory body
to take the government to court:

For the IBA as a statutory authority operating under the Broadcasting Act,
the Home Secretary was operating legally and, therefore, legally, we didn’t
have a leg to stand on. Other people of course had wider interests: The NUJ
and so on, who are not subject to the Broadcasting Act.
Even though, as we have seen, Section 31 is wider than its British

equivalent and it is interpreted over zealously by the Broadcasters, RTE
executives including the Director General, TV Finn, have felt able to
supply the NUJ with affidavits for their application to the European
Court. The BBC and IBA have refused to do so.

Journalists have tended to use two main arguments when discussing
the ban. One is that it limits understanding of the conflict in Ireland and
is bad in principle. Michael Checkland, Director General of the BBC,
has recently argued this in a speech in New York in November 1989. He
said:

We have protested and we continue to protest at this measure because it

interferes with our task of reporting current events fully and fairly and sets
a damaging precedent. Although there is no sign that the government is
ready to change its mind, it will look increasingly strange as the movement
for freedom of expression gathers momentum throughout Eastern Europe and
the Soviet Union. (BBC News Release, 22.11.89)
A corollary of this argument is that the conflict in Ireland is not going

to go away by simply ignoring it. As Liz Forgan, Director of

Programmes at Channel Four, has argued.
If I thought it would save a single life I would be talking differently. I don’t
think thai ... I don’t think it will help the situation in Northern Ireland
by one tiny bit. (Media Show, Channel 4, 15.10.89).

A mistake ?
The second argument is that the ban is a tactical mistake. Journalists
who use this argument implictly agree, along with journalistic sup-
porters of the ban, that the main object of covering Sinn Fein and the
IRA is not to explain why people are fighting but to discredit the
Republican Movement as part of the campaign to defeat ’terrorism’.
Their difference with the supporters of the ban is that they see the ban as

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


42

a means of inhibiting the ’exposure’ of Sinn Fein. An editorial in the
Independent put this case, arguing that:

The wickedness of their arguments can best be exposed by allowing these to be
voiced, especially in the aftermath of some particularly horrifying atrocity.
(20.10.88).

This argument has uncomfortable echoes of Lord Reith’s note in his
diary at the time of the General Strike, that the government could trust
broadcasters ’not to be really impartial’. Top broadcasters are often
ambivalent or undecided about which of the arguments they favour.
When Norman Tebbit attacked the BBC’s coverage of the US bombing
of Libya he argued that the BBC had emphasised the civilian casualties
and that this operated in ’Libya’s interests’. There are indications that
this perspective is taking hold in broadcasting. In the aftermath of the
IRA bombing, at Deal in Kent, the BBC dispensed with their signature
tune and closed their main evening news bulletin with the Marines band
playing over slow motion footage of a young boy in uniform laying a
wreath to the dead. (BBC1 20.55 23.8.89). When a contributor to Right
to Reply complained that this was not news but ’pure emotionalism’, the
BBC responded that:

The day before this item was broadcast ten Marine bandsmen bad been
murdered and around 20 injured. We are satisfied that the item properly
reflected the feeling of many people in the aftermath of such an event. (Right
to Reply, Channel 4, 7.10.89)

This simply assumes that the BBC is in the business of reflecting the
perceived feelings of the nation, rather than that of reporting events.

But it need not be like this. There were two strands to the BBC reply
to Tebbit. One was that they were wrongly accused, that they had in
fact excluded much coverage of Libyan casualties because it would have
suited ’Gadaffi’s propaganda purpose extremely well’. The other was a
much stronger argument for the independence of broadcasting. The
BBC argued that it was not their:

function to decide whether some facts are too ’damaging’ or too ’callous’ to be
broadcast, and if we were to take that decision we would indeed be open to
the accusation of manipulating the news for political purposes.
When it comes to Northern Ireland the broadcasters have tended to

duck this more resolute line in favour of being in touch with the ’national
mood’. But, from their own point of view, this can only be a short
sighted policy if, as Rex Cathcart has argued:

Northern Ireland has provided the means by which the professional
broadacsters have steadily been brought to the government’s heel.

(Fortnight, November 1988).

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com


43

NOTES

1. Ironically a recent casualty of this ruling was the Northern Ireland Office. When the
NIO produced an advertisement inviting people to use the confidential telephone, the
IBA insisted that one ’image of brief duration’ be ’increased from four frames to eight
to remove its subliminal character.’ (Fortnight, March 1988).

2. There is some dispute over whether Eden intended to ’take over’ the BBC during the
crisis. See Harman Grisewood, One Thing at a Time, Hutchinson, 1968, and F. R.
MacKenzie, Eden, ’Suez and the BBC - A Reassessment’, The Listener, 18 December
1969.

3. According to the British Army’s handbook, Land Operations: Volume III - Counter
Revolutionary Operations, between The Second World War and August 1969, the army
had experience of 53 ’operations of the counter revolutionary type’.

4. Although a Sinn Fein councillor’s voice had been heard prior to this on independent
radio. Mairtin O’Muilleoir was interviewed as a language activist about the Irish
language on Downtown Radio on November 1 1988. The BBC had also broadcast
sound of an interview with Sinn Fein councillor Francis McNally after his brother
was shot dead by Loyalists in mistake for him. He was interviewed in his role as a
relative of a murder victim. (BBC 2100, 25.11.88).

REFERENCES

Glasgow University Media Group, War and Peace News, Open University Press, 1985.
Fred Halliday, News Management and Counter-insurgency: The Case of Oman, in

Jean Seaton and Ben Pimlott (eds), The Media in British Politics, Avebury, 1987
Charles Hill, Both Sides of the Hill, Heinemann, 1964
Phillip Schlesinger, Putting ’Reality’ Together, 2nd Edition, Methuen 1987
Charles Stuart (ed), The Reith Diaries, Collins, 1975 

David Miller is a Research Fellow with the Department of Sociology, Glasgow University. He is
currently working on an analysis of news management and audience belief :

 at FACHHOCHSCHULE KIEL on October 10, 2009 http://bjr.sagepub.comDownloaded from 

http://bjr.sagepub.com

